Ben jij klaar voor de crisis?

Het was oktober 2008, ik had net een jaar RED Online Marketing opgericht met mijn compagnon Edwin. We stonden aan de bar bij ons eerste ANVR congres op het MSC cruiseschip in de Middellandse Zee. ABN AMRO was eerder die maand genationaliseerd en nu werd bekend dat ING ook steun nodig had. De bankencrisis sloeg in alle hevigheid om zich heen en zou nog zeker 6 jaar duren. Lekker moment om je bedrijf te starten zou je denken…

Maar we hadden zonder dat we er erg in hadden een perfect businessmodel gekozen. We werkten uitsluitend performance based. We rekenden een percentage van de omzet welke we met onze campagnes gerealiseerd hadden. Door ons werk heel goed te doen en hard te werken verdienden Edwin en ik een goede boterham.

Op dat moment leunde de reis- en recreatiebedrijven nog niet heel erg op betaalde online marketing kanalen. Het eigen netwerk, merkentrouw en klantrelaties waren nog veel belangrijker dan nu. De consument deed nog moeite om zijn favoriete reisbedrijf te vinden.

We groeien door…

De crisisjaren zijn alweer even voorbij en iedereen surft vrolijk op de golven van de welvaart. Ook wij zijn flink gegroeid als bureau. We beheren zeer grote Google Ads en Facebook Ads campagnes voor mooie merken. Onze content- en campagneteams draaien overuren, in Nederland, Duitsland en Frankrijk.

We hebben klanten die flink groeien dankzij Google Ads campagnes. Maar daar zit wel onze zorg. De concurrentie in de campagnes wordt groter en de gemiddelde kosten per ingekochte bezoeker stijgen. Toch vinden klanten het vaak lastig om meer te investeren in de eigen kanalen. En dat terwijl ons owned-media team mooie resultaten boekt.

Waarom kiezen voor owned media?

Wat nu als er volgende economische dip komt, als de 7 vette jaren voorbij zijn en de magere jaren komen. Als de gemiddelde reissom daalt, het gemiddelde aantal vakanties gaat afnemen? Er is dan een overcapaciteit in de aanbod kant, wat de prijzen zou moeten laten dalen. Maar is die marge er dan nog wel in jouw bedrijf? Ga je dan nog meer adverteren?

Toch is het erg verstandig om juist nu te investeren in de eigen content en processen. De zogenaamde owned media kost wellicht meer tijd om op te zetten en in te richten. Maar is wel veel duurzamer, je hebt er een stuk langer plezier van.

E-mailmarketing

Een van de eerste kansen die men te weinig benut is de e-mail goudmijn. Met een beetje historie is een lijst van 10.000 adressen niet heel gek. Vaak weet je van deze personen ook nog wanneer ze op reis zijn geweest, en met wie. Een eenvoudige e-mail strategie kan al veel omzet opleveren. Mail bijvoorbeeld 3x per jaar met de vraag of je ergens mee kunt helpen. Of stuur een persoonlijke mail na thuiskomst met diezelfde vraag. Zo eenvoudig en krachtig kan het zijn.

SEO

Maar ook Organisch gevonden worden binnen Google kan een hoop omzet opleveren. En kosten besparen. Kijk met een kritische blik naar de zoekwoorden waarop je nu organisch wordt gevonden. Sta je in de top tien voor alle belangrijke zoekwoorden voor al je producten? Dan heb je een hele mooie basis waarop je met kleine aanpassingen verder kunt groeien. Elke stap die je maakt binnen de top 10 van Google levert je veel extra verkeer op naar je website.

Begin nu al met het laten groeien van je eigen media. En zorg daarmee voor een gezonde mix waarbij je minder afhankelijk wordt van de omzet uit betaalde kanalen.

Ben jij klaar voor de crisis? Op 10 maart aanstaande organiseren wij in samenwerking met het RMC een meetup over online marketing in tijden van crisis. Meer informatie of aanmelden? Klik op de button!

Deel dit bericht:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Roy Platje

Geschreven door:

Roy Platje

Gerelateerde berichten